Hovedpine & spændingshovedpine

Alternativ behandling af hovedpine & spændingshovedpine i Odense

Hovedpine behandling

hovedpine behandling odenseNæsten alle mennesker kender til at have hovedpine, men for mange mennesker er den mest almindelige årsag til hovedpine, spændingshovedpine.

Du kan også læse min side om migræne

Det er meget sjældent at hovedpinen skyldes egentlig sygdom, hovedpine kan dog også skyldes overbrug af medicin i forbindelse med anden sygdom.

Lider du af hovedpine eller spændingshovedpine og ønsker en behandlingsform, der er alternativ og uden brug af medicin, så ring og få en uforpligtende snak eller bestil tid på tlf. 26 81 23 12

Kinesiologi behandling kan være med til at skabe en positiv forandring i dit liv, der vil give dig mere overskud og glæde.

Årsager til Hovedpine eller spændingshovedpine

Hovedpine kan skyldes mange årsager, f.eks:

Spisevaner og drikkevaner

Drikker du for lidt væske i løbet af dagen, kan det udløse hovedpine.
Spiser du uregelmæssigt eller forkert, kan dette også udløse hovedpine, for lavt blodsukker grundet dårlige spisevaner eller diabetes, kan også være en årsag.
Vise fødevare, som alkohol, the, kaffe og ost, kan udløse anfald af migræne.
Kunstige sødemidler, hvad enten disse indtages i kaffe, the eller i sodavand, kan også udløse eller forstærke hovedpine.
I din behandling, kan vi teste for evt. allergier, ligesom jeg tilbyder en kompetent personlig kostvejledning.

Miljømæssige faktorer

Nogle mennesker kan reagerer på det omgivende miljø ved at få hovedpine eller migræne. For nogen kan ellers ret uskyldige hændelser som ændringer i barometertryk (lufttryk), varme, kulde eller blæst udløse hovedpine.
Støj, både mekanisk og fra mennesker, kan også udløse migræne eller hovedpine.

Stress

Har du stress, kan det også være årsag til hovedpine, stress kan have mange årsager, -arbejde, samliv, økonomi, mv. Lider du af stress, kan jeg også hjælpe dig med det – Her kan du læse mere om stress behandling.

Søvn

For lidt, for meget, eller for dårlig søvn, vil for mange kunne give sig udslag i hovedpine. Kinesiologi vil hjælpe dig til en bedre søvn.

Forkerte arbejdsstillinger og muskelspændinger

Mange sidder rigtig meget ned i den moderne hverdag, og ofte ikke i den mest hensigtsmæssige stilling, ikke mindst ved arbejde med computer, vil der ofte kunne opstå spændinger, muskelinfiltrationer og smerter i skulder og nakke regionen, det kan give anledning til dårlig blodomløb og spændingshovedpine.

Hormonbalance

Kvinder vil kunne opleve at ændringer i deres hormonbalance kan udløse hovedpine, det kan være ved ægløsning,ved blødnings start og slut, eller i forbindelse med overgangsalder.

Symptomer på hovedpine

Hovedpine symptomer vil afhænge af arten af hovedpine.
Spændingshovedpine
Ved spændingshovedpine, vil du oftest opleve at den sidder i nakken, panden eller issen, eller begge sider at hovedet, den beskrives ofte pressende, at det klemmer, trykker, eller spænder, deraf navnet, spændingshovedpine.

Spændingshovedpine kan være forbundet med svimmelhed.

Migræne hovedpine

Hvis din hovedpine er mere halvsidig, eller kommer som anfald, eller med aura, er det ofte tale om migræne hovedpine.

Med “aura” skal forstås at din hovedpine ikke kun giver smerter, men også kan give forbigående føleforstyrrelser, synsforstyrrelser, og evt. taleforstyrrelser, der ofte tiltager inden for 25 min.

Migræne kan dog også være uden “aura” – det kan du læse mere om, på siden om migræne.

Hortons hovedpine

Der findes også en mere sjælden form for hovedpine, der kaldes Hortons hovedpine eller klyngehovedpine, det er en meget intens og borende eller brændende smerter bag det ene øje. Ofte løber øjne og næse også i vand.
Hortons hovedpine kommer som anfald og ofte om natten, det varer 15-90 minutter med uro under anfaldene.
Disse anfald kommer i klynger efter hinanden med en periode på 4-12 uger.
Der er ofte ingen smerte mellem anfaldene, men der kan godt være en mild smerte i samme side af ansigtet.

Behandling med kinesiologi

Jeg tager udgangspunkt i de symptomer du kommer med og vi starter behandlingen med en uddybende samtale.
Behandlingen foregår i rolige omgivelser.

Kinesiologi

Med kinesiologi behandlingen arbejdes der med de 14 meridianbaner, det er energibaner du har i din krop, kinesiologi er en videreudvikling af den kinesiske akupunkturs principper, der kan spores mindst 5000 år tilbage, kinesiologien er udviklet at en gruppe kiropraktorer tilbage i 1960`erne.

Meridianbanerne har stor betydning for vores almen velbefindende, da de fordeler energien i kroppen ligesom elektriske ledninger i et hus.
Når der et sted i systemet er ubalance, smerter eller en spændingshovedpine, er der et andet sted i systemet for meget energi.
Med kinesiologi behandlingen genoprettes der flow i systemet og dermed kan der skabes en healing.

Teknikkerne der anvendes under behandlingen, kan være massage på akupunkturpunkterne, eller let bankning, det kan også være let berøring.

Kinesiologi adskiller sig fra andre alternative behandlingsformer ved, at der anvendes en muskeltest under behandlingen.
Vi arbejder med menneskets energisystem, der afspejles i muskelsystemet.

Muskeltesten foregår på den måde, at der lægges et lille tryk på din arm eller dit ben, og der kommunikeres gennem en muskel.
Musklen afspejler forskellen mellem en ” flydende energi” en energi i balance og en ”blokeret energi”. Muskeltesten giver feedback fra kroppen, psyken og energisystemet.
Når energien flyder frit i dit energisystem, så er du i balance og mærker, at du har det godt. Der skabes en selvhealingsproces.

Naturmedicin, kosttilskud

Under behandlingen vil der også blive testet for om du har brug for vitaminer, kosttilskud, homøopati, eller Bachs blomstermedicin.

Øreakupunktur

Øreakupunktur kan også indgå i behandling af hovedpine

Øret indeholder et komplet billede af kroppen, når der er en ubalance, en sygdom, smerte eller en lidelse, vil der været et tilsvarende punkt i øret, der ved palpation (undersøgelse) er ømt, derfor kan der under behandlingen testes frem, om der kan anvendes øreakupunktur som en del af behandlingen, det er ofte ganske effektivt.
Der anvendes en lille nål, der skydes ind i øret, den vil som oftest sidde 3-5 dage og derefter falde ud af sig selv.
Dette er forbundet med meget lidt smerte, hurtig overstået og uden bivirkninger.

Det mentale – psyke og sind.

Min behandling tager udgangspunkt i det holistiske menneskesyn, det vil sige det hele menneske, vil der under behandlingen arbejdes både med det fysiske, det følelsesmæssige, tankerne, handlingerne, traume tidspunktet og at der er en årsag til hovedpinen.
Smertens begyndelse blev lagt på et tidligere tidspunkt, kimen blev lagt ved et konfliktchok et traume. Det er det den tyske læge Dr. Ryke G. Hamers teori bygger på, han har foretaget flere end 31.000 klient- iagttagelser og observeret at forskellige sygdomme altid viser en bestemt livskonflikt hos personen.
Der er en sammenhæng mellem menneskets livskonflikter, sygdommens udbrudsområde, samt et bestemt område i hjernen, et arnested.
Dette er relateret til bestemte refleksområder, fremkaldt af følelser.
De følelser der ofte er forbundet til hovedpine kan være, at du har et ubevidst ønsker om at påvirker andre, tage ansvar for andre, er overvældet, dømme dig selv eller andre, eller at du tænker for meget uden at føle.
Det vil sige at du lever for meget oppe i dit hoved og mærker din krop for lidt.
Emner som vi vil tage fat i under behandlingen, hvis det er aktuelt.

Hvad kan du selv gøre for at forebygge hovedpine

Det kan være en fordel ikke at drikke alkohol og få en god nattesøvn, når man har tendens til, eller lider af hovedpine.

Du bør også drikke rigeligt med vand i det daglige. 1 ½ – 2 liter dagen anbefales, afhængig af behov. For højt væskeindtag kan påvirke din saltbalance negativt, tal med din kinesiolog !

I min klinik ser jeg både børn, unge, ældre mænd og kvinder, der lider af spændingshovedpine, så det kan ramme i alle aldersgrupper.

Lider du af hovedpine, ring til mig tlf. 26 81 23 12