Stofskifteproblemer

Stofskifte problemer

Har du stofskifteproblemer? Det er der ca. 15-20% andre danskere, der også har.
Det kan enten være forhøjet stofskifte, der kaldes thyreotoksikose, hypertyreose eller hyperthyroidisme, på dansk også kaldet Basedows sygdom eller Graves sygdom.

Er dit stofskifte for højt, vil du ofte opleve ellers uforklarligt vægttab eller kronisk undervægt.

– Eller dit stofskifte kan, være for lavt, hvilket betegnes som hypothyreose, myxødem eller hyperthyreoidisme.

Ved for lavt stofskifte vil man ofte opleve en vægtforøgelse der ikke kan forklares med forkert kost eller manglende motion.

Ring og bestil en tid eller hør hvad kinesiologi kan gøre for dig hvis du døjer med stofskifteproblemer.
Tlf. 29 81 23 12

Kinesiologi behandling af stofskifte problemer

Ved kinesiologi behandling, tages der udgangspunkt i de symptomer du kommer med, men der arbejdes også med det følelsesmæssige, fordi mennesket ses som en helhed hvor kroppen, den fysiske-anatomiske del, bevidstheden dine tanker, den menneskelige del, følelserne, den emotionelle del og meridianbanerne og det energetiske system hænger sammen, men der arbejdes også med årsagen.
Din krop og dine celler har en hukommelse og det gør det muligt at ”tale” med din krop via muskeltesten. ´
På den måde kan vi finde ud af, hvad der belaster din krop, samt gå tilbage til det tidspunkt hvor belastningen indtraf første gang og på den måde genopretter balancen.

Ved kinesiologi behandlingen kan vi også arbejde med din kost og se på dit behov for evt. tilskud af vitaminer og mineraler hvis du har brug for dette.
Se: kostvejledning.

stofskifte

Struma

Hvad er struma?

Struma er udtryk for at skjoldbruskkirtlen (glandula thyroidea) er forstørret.
Skjoldbruskkirtlen er en h-formet kirtel på forsiden af halsen og normalt knap synlig.
Skjoldbruskkirtlen spiller en vigtig rolle for reguleringen af dit stofskifte, da den står for produktionen af hormonerne thyroxin (T4) og trijodthyronin (T3).

Er produktionen af disse hormoner for høj, vil det give sig udslag i forhøjet stofskifte, og modsat, er produktionen for lav, vil det vise sig i form af et for lavt stofskifte. Man kan dog godt have stofskifteproblemer, uden at have struma.

Årsager til struma

Tidligere var årsagen til struma, ofte mangel på jod i kosten, men de sidste mange år, har almindelig køkkensalt været tilsat jod – man kan dog også få for meget jod!
Andre årsager kan være rygning, graviditet, Graves/Basedows sygdom, svulster, knuder, betændelsestilstande, infektion, mv.

For højt stofskifte (Graves sygdom, Basedows sygdom)

Thyreotoksikose, Hypertyreose eller Hyperthyreoidisme (forhøjet stofskifte)

Forhøjet stofskifte betyder at du har en skjoldbruskkirtel der er overaktiv, den er mere eller mindre forstørret (struma).

Årsagen er øget produktion af hormonerne T4 thyroxin og T3 trijodtyronin.
Disse hormoner bliver dannet i din skjoldbruskkirtel.

Højt stofskifte symptomer

Ved forhøjet stofskifte kan være du oplever nogle af følgende symptomer:

• Du føler du dig nervøs og ængstelig
  • Har et uønsket vægttab eller kronisk undervægt.
  • Løs afføring
  • hyperaktiv
  • Du føler varm det meste af tiden, sveder og har hedeture
  • Kan ikke tåle varme
  • Hjertebanken
  • Rysten på hænderne
  • Hurtig og til tider uregelmæssig puls
  • Ved blodtryksmåling er der stor afstand mellem det systoliske det øvre og det nedre diastoliske blodtryk.
  • Udmattelse
  • Forstyrrelse af menstruationen
  • Struma
  • Udstående øjne

Sygdommen er en autoimmun sygdom, hvor årsagen til dannelse af antistof er ukendt.

Følelsesmæssigt hænger det ofte sammen med dit forhold til andre mennesker, at det er præget af, at tingene foregår på den enes præmisser, det kan enten dine eller andres.

For lavt stofskifte (Myxødem)

Hypothyreose, Myxødem, Hypothyroidisme
Lavt stofskifte betyder at du har en skjoldbruskkirtel, der er underaktiv eller producere for lidt af stofskiftehormonet T4 thyroxin samtidig med at mængden af TSH thyreoidea stimulerende hormon i blodet er for højt.

Lavt stofskifte symptomer

Ved for lavt stofskifte kan være du oplever nogle af følgende symptomer:

• Har du uforklarlig vægtforøgelse
  • Kan du ikke tabe dig
  • Tager let på, ”bare du ser på maden”
  • Forhøjet kolesterol
  • Konstant udmattelse
  • Forstoppelse
  • Tør og ru hud
  • Hæs og dyb stemme
  • Dit hår er blevet tyndere
  • Langsom puls

Det kan også være at du har fået dårligere hukommelse, ved ældre kan det være det eneste symptom.

Symptomerne kommer ofte langsomt og gradvist.

Ved lavt stofskifte vil du formentlig kunne genkende nogen af disse psykiske symptomer:

• Følelsen af magtesløshed.
  • At du oplever at noget haster med at blive gjort, men ingen gør noget.
  • At du har frygt for at få en alvorlig sygdom eller diagnose.
  • At opgaver og hændelser forekommer overvældende eller uoverkommelige.

Har du problemer med dit stofskifte
ring til mig tlf. 26 81 23 12